Подання первинних документів після перевірки: чи прийме їх ДПС

Перевірки
7 листопада 2025 року
|
5 хвилин Читати

Експерт роз’яснив, чи може платник податків надати податковій первинні документи, коли перевірка вже завершилася. Дізнайтеся, як діяти, якщо представники ДПС відмовляються приймати та враховувати підтвердні документи. З’ясуєте, чи візьме суд до уваги такі документи вже на етапі оскарження податкового повідомлення-рішення

user icon
Ілля Менчак
адвокат, Київ

Перевірки у сфері господарської діяльності регулює Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі — Закон № 877). Проте частина друга статті 2 Закону № 877 декларує, що дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів, зокрема, податкового контролю. Порядок призначення, проведення та оформлення результатів податкових перевірок визначає Податковий кодекс України (ПК).

Які вимоги до подання документів під час перевірки

Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/ або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних із обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачає законодавство (п. 44.1 ст. 44 ПК; далі — Документи). Платникам податків заборонено формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, які не підтверджують Документи.

Первинні й інші документи, на підставі яких платник податків веде облік доходів та витрат, обов’язково мають бути в наявності на момент початку податкової перевірки. Виняток   — коли документи, які запитує податковий орган, вилучили правоохоронні органи, і платник податків має належне підтвердження цього факту (протокол обшуку, виїмки документів тощо).

Пункт 85.2 статті 85 ПК передбачає, що платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам органів контролю у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Зверніть увагу

Великі платники податків зобов’язані також надати посадовим (службовим) особам органів контролю на їх запит засобами електронного зв’язку в електронній формі копії таких документів, які платник створює в електронній формі, з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних із обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту. При цьому потрібно дотримати Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII

Платникам податків варто врахувати: якщо під час проведення перевірки вони нададуть документи менше ніж за три дні до дня її завершення або якщо надіслані документи надійшли до органу контролю менше ніж за три дні до дня завершення перевірки, перевірку продовжать на строк, визначений статтею 82 ПК (абз. 3 п. 44.7), а саме — на три робочі дні.

Чи може платник податків надати документи після перевірки

Платник податків може подати запитувані документи після закінчення податкової перевірки. За пунктом 86.7 статті 86 ПК, якщо платник податків або його представники не згодні з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому пп. 78.1.5 ст. 78 ПК), вони мають право подати заперечення, додаткові документи і пояснення. Зокрема, але не виключно, це можуть бути документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом’якшувальних обставин або тих, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПК.

Такі документи подають до органу контролю, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів із дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Заперечення, додаткові документи і пояснення є невід’ємною частиною матеріалів перевірки.

Абзац другий пункту 44.6 статті 44 ПК передбачає: якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення органом контролю за результатами такої перевірки надає разом із запереченнями на акт перевірки документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки, орган контролюю зобов’язаний врахувати надані документи, коли ухвалюватиме рішення.

Тобто платник податків може разом із запереченнями на акт перевірки подати документи, які не надав інспекторам під час проведення перевірки, і податковий орган зобов’язаний врахувати ці документи при прийнятті відповідного рішення за результатами перевірки.

Такі позицію підтверджує й Постанова Верховного Суду від 08.08.2019 у справі №802/1069/13-а, в якій ідеться:

Визначення

«Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацами другим і четвертим пункту 44.7 цієї статті; ст. 44 Податкового кодексу України — прим. ред.), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення»

Якщо платник податків не надасть посадовим особам органу контролю, які проводять перевірку, запитувані документи (що підтверджують показники, які платник податків відобразив у податковій звітності), до закінчення перевірки або у строки подання заперечень на акт перевірки (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), вважають, що такі документи були відсутні у платника податків на час складення звітності (п. 44.6 ст. 44 ПК).

Наприклад, якщо платник податків не надасть первинні документи, що підтверджують витрати за відповідний період, то податковий орган визнає такі господарські операції нереальними, і збільшить відповідне податкове зобов’язання.

Як діяти, якщо податковий орган відмовляється приймати документи під час перевірки

Пункт 44.7 статті 44 ПК декларує: якщо під час перевірки посадова особа органу контролю з будь-яких причин відмовляється врахувати документи, які подає платник податків, останній має право до завершення перевірки повторно подати їх до органу контролю. Це можна зробити шляхом надсилання листа з повідомленням про вручення та описом вкладення або безпосередньо передати копії документів до органу, який проводить перевірку. Такі копії потрібно засвідчити підписом платника податків — фізичної особи або посадової особи юридичної особи, а також печаткою (за її наявності).

Якщо інспектор при проведенні перевірки відмовляється врахувати відповідні документи, платник податків обов’язково повинен надіслати такі документи податковому органу.

Чи може платник податків подати документи суду при оскарженні припису

Адміністративний суд, коли розглядає справи про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зокрема, коли вирішує, прийняти чи відхилити докази, керується Кодексом адміністративного судочинст...

add to bookmark this document
print document
download document
Open Chapter
Download materials
Page search